• چند هفته پیش فیلمی مبنی بر دست دادن جناب آقای خاتمی با چند خانم در ایتالیا منتشر شد که هر چند با تکذیب معنادار دفتر ایشان مواجه شد ولی باعث بازتابهای متفاوت گردید.
• عده ای از جمله طلاب و روزنامه کیهان آنرا محکوم کردند و عده ای چون روزنامه های چپ آنرا توجیه!
• در این میان توجیهات جناب آقای فاضل میبدی مبنی بر حلیت مصافحه با نامحرم در صورت ایجاد وهن برای اسلام از این منظر که حضرات حتی در دیدارهای سیاسی که تبعات گسترده ای دارد از این کار اجتناب می کنند و حال اینکه این رخداد – در صورت صحت- در مکانی غیررسمی صورت پذیرفته و شرایط مذکور توجیه ندارد!
• از اینها گذشته آقای خاتمی چه بخواهد چه نخواهد هشت سال رئیس جمهور ایران اسلامی بوده و بعنوان یک روحانی ایرانی در کشورهای مختلف حاضر می شود و این خود وظیفه ایشان را سنگین تر می نماید.
• اما از همه جالب تر موضع مقاله خانم شادی صدر در صفحه 24 روزنامه هم میهن 6 تیرماه است که به نقد مواجهه اصلاح طلبان به زعم ایشان بعنوان علمداران نواندیشی دینی با این ماجرا پرداخته است.
• ایشان معتقد است که ماجرای مذکور فرصت بسیار مناسبی بود تا گفتمان نواندیشی دینی خود را به بهانه آن به جامعه معرفی کند و با طرح نظریات جدید خویش موجی اجتماعی در دفاع از این حرکت به راه اندازد!
• وی جوانانی که تاکنون بنا بر اتهام انجام فعل حرام در انظار عمومی مورد اذیت و برخورد قرار گرفته اند را مخاطب اجتماعی این جریان سازی می داند!
• ایشان در پایان علت عدم اتکاء به گفتمان نواندیشی دینی و در انفعال ماندن آنرا اراده صاحبان آن تفکر برای کسب قدرت سیاسی و در نتیجه عدم اتخاذ موضع اصیل در قبال مسائل بانوان می داند.
• ایشان که عنوان مقاله اش را "تنها ره رهایی؟؟" نام نهاده، بیان شجاعانه نواندیشی دینی در رابطه با مسائل بانوان را تنها راه حل آنها برشمرده است!
• فارغ از نکات ریز و درشت بسیاری که درباره اینگونه مواضع می توان گفت باید پرسید آیا مساله دست دادن با نامحرم یکی از مسائل جدی بانوان کشور ماست؟
• آیا در مختصات این نواندیشی دینی که هنوز شفاف نشده و بد نیست مبانی خود را بیان کند، قرار است مسائل بانوان از منظر دینی و با رعایت روشن بینانه عامل زمان و مکان در احکام فقهی حل شود یا به دنبال تطبیق احکام دین با سنتهای معمول جهان حاضر است؟
• آیا این مسائل اختصاص به ایران دارند یا در کشورهای غیردینی نیز وجود دارند و آیا راهکارهای ارائه شده در آن کشورها می تواند برای ما نیز مفید باشد؟
• آیا در این قرائت از دین، جایی برای اجتهاد نیز وجود دارد و اگر آری مبانی ان چه خواهد بود؟
نوشته شده توسط : سید مرتضی حسینی
نظرات دیگران [ نظر]